רפורמת "השוק הסיטונאי", עליה הכריז משרד התקשורת נכנסת לתוקף כבר בימים הקרובים ואם נהיה מדוייקים ב-17 לחודש זה (מאי, 2015).
השוק העסקי נכלל ברפורמה, האמורה להכיל בתוכה את נושא הטלפוניה ושאמורה לתרום להתייעלות בתהליך ניוד הלקוחות בין הספקים הקוויים.
עסקים רבים אינם יודעים למה תגרום רפורמה זו והאם היא תוזיל את מחירי שוק התקשורת במסגרת העסקית והפרטית.
כדי להפיג מעט מן החשש, פרסם משרד התקשורת מחירון לעלויות החיבור, ובו התייחס לחברת 'בזק' בלבד (לגבי 'הוט' אין מחירון מוסכם או מאושר).
על פי מחירון זה, ללקוח פרטי תהיה עלות החיבור לפס הרחב על רשת בזק כולל טלפוניה 39.43 ₪ ללא מע"מ, ומחיר זה יכלול 32.56 ₪ מחיר הפס הרחב ו-6.87 ₪ מחיר לחיבור הטלפוניה. עלות כל דקת שיחה צפויה לעלות 0.01 ₪ = אגורה אחת.
כך, חיבור לקוח קצה פרטי בחיבור של 100 מגה תשתית וגלישה יחד + טלפוניה עם 300 דקות שיחה לחודש, יעלו ללקוח סביב ה-140 עד 150 ₪ לחודש כולל מע"מ, מה שמסתכם בחצי מחיר לעומת המחיר כיום של חבילת שירות הדומה לזו.
לגבי חיבורים עסקיים אין עדיין הערכות מחירים כיוון שכניסת המגזר העסקי לשוק הסיטונאי הוא תיאורטי בלבד ומועד המימוש שלו עוד לא נקבע. על מנת שהרפורמה תמומש יש קודם לכך לממש את שיטת SLU , שמשמעותה המעשית היא: פריסת ארונות תקשורת של חברות תקשורת המתחרות ב'בזק' במקביל לארונות 'בזק', או שימוש של החברות בארונות של 'בזק' הקיימים.
התרחשות של מהלך כזה, לא צפויה להתקיים בזמן הקרוב ואם בכלל.
מסתבר אם כך, שביום החלת הרפורמה ב-17.5.15 לא יתרחש דבר והכל ימשיך להיות כמו שהוא. הרפורמה בטלפונית השוק הסיטונאי לא תתרחש ביום זה וגם לא בזה שלאחריו.
שואלים מדוע? הסיבה פשוטה: חברת 'בזק' הגישה נגד משרד התקשורת בג"ץ. לטענתה, לא ניתן לבצע "שוק סיטונאי" על מתגי הטלפוניה שלה, כיון שהם ישנים ועלות החלפתם תסתכם במאות מיליוני שקלים חדשים, ובתהליך שיימשך במשך שנים.
נכון לזמן כתיבת שורות אלו, עדיין לא ברור כיצד תסתיים תביעה זו.
אז מה עושים? כעיקרון, אין הרבה מה לעשות. הדבר היחיד שניתן לעשות כהכנה היא מיפוי הציוד והרכיבים שנמצאים בעסק מ"נקודת הגישה" של בזק ועד אל תוך העסק.
על כן, יש לבצע בירור של שייכות הציוד התקשורתי בעסק, על מנת שבזמן המעבר ל"שוק הסיטונאי", בעת שיהיה עליכם להחזיר ל'בזק' את הציוד, תהיו מוכנים.
בנוסף, רצוי לעשות "סקר שוק" למחיר של רכישת והתקנת ציוד (כולל תחזוקה ובלאי). זהו ציוד שבעתיד יהיה צורך להחזירו לבזק וכדאי שהעלויות הכוללות של רכישה, התקנה ותחזוקה של כל הציוד, יהיה ידוע וברור.
בהמשך, כאשר יפורסמו מחירי ה'שוק הסיטונאי' למגזר העסקי, חישוב ההחזר על ההשקעה יהיה ניתן לחישוב בקלות, אל מול המהלך של רכישת הציוד לפס הרחב ולטלפוניה, שתתבצע גם על רשת בזק אך על ידי ספקים המתחרים ב'בזק'.
אך עדיין, כפי שנכתב לעיל, נכון לזמן כתיבת שורות אלו, מהלך זה הוא תיאורטי בלבד ואין כל ודאות שיתרחש.
מהניסיון שנצבר במשך השנים, ייתכן כי ההוזלות הנעשות בטלפוניה, לא תגענה כלל לצרכנים ובמיוחד העסקיים. ההורדה של הקש"ג הקווי ל-1 אג' לדקה, לא הוזילה את מחירי הטלפוניה (לא הפרטית ולא העסקית), בעוד הרווחים של 'בזק' ומתחרותיה דווקא עלו.
לסיכום:
אין מועד ברור להוזלת מחירי הטלפוניה הקווית גם במגזר הפרטי וגם בעסקי. קיימת החלופה של טלפוניה ב-IP (VoIP,המכונה גם בשם: VoB) והיא זולה יותר מעלות הטלפוניה של בזק.
כך שללא קשר ל'שוק הסיטונאי', שווה לבדוק אופציה זו.
חלופה נוספת שכדאי לבחון היא תקשורת מבוססת ענן. צורה שנחשבת לדבר החם הבא בעולם התקשורת.
לשם כך, אין צורך להיות מומחה בטכנולוגיה ותקשורת, אלא להתייעץ עם בעל מקצוע או לבצע בדיקת שוק ולהתחיל להתייעל ולחסוך כסף רב בקלות ובמהירות בעזרת שדרוג טכנולוגי.