האם אתה יכול להיות נהג מירוצים? מה הקשר בין פורמולה 1 לעסק שלך
מאת: טל קופרמן, יועץ ומאמן עסקי, מרצה ומנחה סדנאות
מוטיבציה היא מילת קסם אשר משמשת כמנוע הפנימי שלנו להתקדם לעבר המטרות שלנו.
נשאלת השאלה, אם כך, למה אנחנו בעצם לא עושים?
בעבודתי, אני נתקל בהרבה לקוחות שמרגישים תקועים. בנקודה הזו, בדרך כלל, כיועץ ומאמן עסקי, הם פונים אליי ושואלים אותי: "יש לי את הידע, יש לי את התשתיות, אבל אני לא מקדם את עצמי. מה חסר לי?".
בתשובה, אני תמיד נותן כמשל מכונית ספורט חדשה, כזאת שאנחנו רגילים לראות במרוצי פורמולה 1 ומבקש מהם לדמיין שהם רכשו אחת כזו.
יש לה מבנה אווירודינמי ויש לה מנוע מתאים וחזק. הם ישובים במקום של הנהג באוטו, לוחצים על דוושת הגז וכלום לא קורה – האוטו לא זז.
אז מה חסר?
חסרים כמה דברים:
- התנעה. כשאנחנו מאחורי ההגה של המכונית לא יעזור דבר. אם לא נתניע – נישאר במקום. אז כדי להצליח בשלב הראשון צריך לברר מה מניע אתכם. מה גורם לכם לרצות לעשות עסקים. האם זה הרצון להרוויח כסף, הצורך שלכם לזכות בהכרה, להגיע להגשמה עצמית. או אולי, כולם ביחד?
- הערכה עצמית ותחושת מסוגלות אישית הם מניעים להגשמת המטרה. על כן, צריך להגדיר מהם "הכפתורים החמים" שלכם. במילים החמות: באילו מקומות צריך ללחוץ אצלכם על מנת שתתחילו לפעול. איזו תכלית גבוהה תניע אתכם. ההנעה הזאת היא ניצוץ האש שמניע את המנוע. ברגע שהוא ניעור לחיים, דברים יתחילו לזוז. המוטיבציה היא הדלק שנותן לנו מרחב פעולה לקדם דברים לאורך זמן. אז תשבו כמה רגעים ותחשבו, מהם ה"כפתורים" המיוחדים והספציפיים שלכם?
- ערכים. לכל אחד מאתנו יש כחמישה או שישה ערכי-יסוד (Core Values). אילו הערכים אשר יושבים במבנה של האישיות שלנו. הם אילו שמהווים את הבסיס להפקה של אושר והנאה בעשייה שלנו. רבות מהפעמים הם משמשים בעיקר כמצפן. כאשר אני מציב לעצמי מטרות, אני חייב לוודא שהם בהלימה עם הערכים שלי, אחרת אהיה, אחיה ואעשה מעשים מתוך סבל. זה לא רק לא בריא פיזית ונפשית אלה גם שוחק לזרא, מאוד, עד תום.
- הרבה פעמים אנחנו מגדירים מטרות בחיים וברגע שמשיגים אותם אנו אמורים להיות מאושרים.
אך יש הרבה אנשים שהציבו לעצמם מטרות וברגע שהגשימו אותם מצאו את עצמם סובלים. הסיבה לרוב היא אי הלימה בין העשייה שלי והמקום שבו אני נמצא באותה עת בחיים, לבין אותם ערכים.
לכן, אני תמיד דואג בתחילת כל תהליך שלי עם לקוח לבנות ביחד אתו סולם ערכים. זה משמש כמצפן וגם כמצפון, בנתיב ובמטרות שבהם הוא בוחר לבצע איתי תהליך .
לכן חשוב שכל אחד מאתנו יגדיר את אותם ערכים בסיסיים שחשובים לו ועל ידי כך יוכל לקבל מצפן מצוין בצמתים שבהם הוא נדרש לקבל החלטות.
- כדי לעורר את המוטיבציה, נצטרך לדעת מהו מקורה?
על פי ה – NLP ישנם 2 מקורות עיקריים וראשיים של מוטיבציה:
1. המקור הראשון: מוטיבציה שמניעה אותי כאשר אני רוצה לברוח ממשהו (Away From).
לכן, אני עושה ומקדם כי אני לא רוצה להיות עני, אני לא רוצה להיות כישלון, אני לא רוצה שלילדים שלי יחסר דבר מה, אני רוצה להוכיח משהו לעצמי, לאנשים, לעולם וכן הלאה.
זוהי מוטיבציה שהיא טובה כאשר אני רוצה לקדם או להתחיל עסק, פרויקט או כל דבר אחר שאני רוצה לקדם.
היא בדרך כלל עוצמתית וגורמת לנו לנוע מהר.
אישית, אני אוהב לדמות אותה למנועים של מעבורת חלל אשר עוזרים להוציא אותה מהאטמוספירה. מנועים אלו מאוד עוצמתיים, אך הם מוגבלים בטווח והם נכבים ברגע שהמעבורת הגיע לחלל החיצון .
זוהי מוטיבציה של בריחה ממשהו. היא מניעה אותנו עד לשיא מסוים או מטרה מסוימת, וברגע שאנו מגיעים אליה או אפילו קרובים להשגתה על ידינו, היא נגמרת ואנחנו נחים על זרי הדפנה. המוטיבציה יורדת ומשם מתחילה ירידה תלולה.
ודאי קרה לכם שהתחלתם משהו והייתם חדורי מוטיבציה. הנעתם דברים קדימה במלוא הקיטור ואז בנקודה מסוימת פתאום מצאתם את עצמכם נותנים ברקס חזק ופשוט מפסיקים לעשות?
במקרה זה התשובה היא שנגמרה לכם המוטיבציה.
אז מה בעצם היה חסר שם? התשובה היא תכנון ארוך טווח. אחרי שהגעתם לנקודה שהצבתם לעצמכם, לדוגמא: "יש לי כסף" או "עכשיו אני כבר לא רואה בעצמי כישלון", "אני כבר מסוגל לתת לילדים שלי כל מה שצריך", נגמרה המוטיבציה.
2. המקור השני, או לחילופין: סוג המוטיבציה השני, הוא מוטיבציה של Towards. או בתרגום חופשי מאנגלית: "לעבר משהו". זוהי מוטיבציה שמאפשרת לנו להמשיך ולנוע כאשר אנחנו כל הזמן נעים לעבר המטרה שלנו והיא נמצאת למולנו.
חזון הוא דוגמה מצוינת למוטיבציה של Towards וברגע שאני אגשים אותו, אני אציב לפני עוד רף חדש שיחבר אותי לאנרגיה של מוטיבציה חדשה.
כך, אני בונה לי מחסנית של מטרות שכל הזמן אני דואג למלא אותה והיא זו שמניעה אותי קדימה.
מניסיון של שנים, אני בחרתי לנהוג לפי שיטה זו. אני מציב לי "בנק של מטרות". המטרה הראשונה שלי היא למצב את עצמי כמומחה לעסקים קטנים, הדרך היא המון פגישות, וליווי לקוחות אחד על אחד. את זה אני עושה כבר כשבע שנים ואכן עד היום ליוויתי מעל 120 בעלי עסקים מתחומים שונים.
השלב הבא הוא יצירת סדנאות לקבוצות קטנות של בעלי עסקים וליווי שלהם למשך תקופה.
השלב הרביעי הוא יצירת סדנאות משולבות אינטרנט לקהלים גדולים של בעלי עסקים.
לסיכום:
אז ככה, בכל הקשור אליי, את השלב הראשון אני כבר מיישם. כבר כרגע אני בונה לי תוכנית פעולה לשלב הבא כאשר השלב השלישי נמצא מול עיניי, וגם אותו אני מתכונן להשיג.
זוהי בהחלט דוגמה מצוינת למוטיבציה מסוג של Towards.
ואתם, באיזה סוג של מוטיבציה אתם משתמשים והאם הסוג הזה מקדם אתכם?
!