חג השבועות שחלף זה עתה, השאיר אותנו עם טעם רב לעוד קצת מהמאכלים המשגעים של החג, ובראשם: מאכלי-הגבינה והחלב, כמובן. יחד עם זאת, יש צד אחר לסיפור והוא המחיר הקלורי שהחגיגה הזו גבתה מאתנו.
במאמר הבא נדון כיצד עודף משקל משפיע על חיינו בפן המקצועי-עסקי.
האם העובדה שעובד כלשהו הוא בעל משקל עודף משפיעה על אחוז סיכויי קבלתו לעבודה, או כיצד הוא נתפס על ידי הבוס שלו, על ידי הקולגות? ואם בעל החברה, המנהל, נמצא בעודף משקל, כיצד זה משפיע על הכפיפים שלו וכיצד זה משפיע על הלקוחות שהוא מנסה לסגור עמם עסקאות?
כמובן שאין תשובה חד-משמעית. יחד עם זאת, נעזרנו במומחים שונים, כדי להבין את הנושא ממספר זוויות:
לדברי איריס פסקין-אינגבר, דיאטנית קלינית מוסמכת, הנושא הוא מורכב, ולא מדובר רק בשאלה כיצד האדם בעל המשקל העודף נתפס על-ידי הסביבה, אלא גם כיצד אותו אדם בעל משקל עודף תופס את עצמו חברתית ומקצועית. דבר, שלדעתה, משפיע על התנהלותו בעסק.
"לצערי, אין מה לעשות, אנחנו מקטלגים אנשים שאנחנו באים איתם במגע. משקלו של אדם משפיע על התפיסה שלנו את אותו האדם. ניקח למשל מקרה של עוזרת בית בעלת משקל עודף. האדם שהזמין אותה, יכול לחשוש שיהיה לה קשה לעשות את העבודה המצופה ממנה", הסבירה בריאיון שערכנו עימה.
פסקין-אינגבר ידעה לספר בנוסף גם על מקרים רבים של פציינטים המגיעים אליה לייעוץ לגבי הרזיה "המעידים בעצמם שהם חשים שבעולם העסקי לא נותנים להם הזדמנות אמיתית, משום שהם נתפסים כחלשי-אופי, כעצלנים, וכבעלי משמעת עצמית פחותה". לעומת זאת, הדגישה כי "מטופלים שהצליחו לרזות, מדווחים דווקא שהשינוי גרם להם לחיזוק הביטחון העצמי, הרגשה טובה יותר במשרד, הערכה מהקולגות מסביב ואומץ לעשות דברים שלא היה להם אותו קודם, כמו: לגשת למכרז על משרה נחשקת או לבקש מהמנהל שלהם קידום ו/או העלאה במשכורת".
"העצה שלי, לאנשים שנמצאים בעודף משקל ומגיעים לראיונות עבודה, היא לא להתחבא מאחורי המשקל העודף, ולא להחביא את העובדה הזו, אלא להיפך: לבוא ולשדר, זה אני, ויחד עם זה אני יודע לעשות כך וכך וכך. אסור להתחבא מאחורי עודף המשקל כאילו הוא חיסרון. יש להבין שזה המצב כרגע ועם זאת להדגיש את היתרונות שגלומים בכם", הדגישה הדיאטנית.
לדעה הקובעת שהיכולת להצליח יותר או פחות מבחינה חברתית תעסוקתית יש משקל חשוב לתפיסתו של האדם בעל עודף המשקל את עצמו, הצטרף המאמן העסקי, עדי פרבר.
"אנשים ונשים בעלי בעיות בדימוי-גוף שמגיעים אליי נעמדים קודם כל מול צומת של בחירה: או להחליט לצאת למסע של שינוי או לצאת למסע של קבלה. שני הדרכים נפלאות, אך חייבים לבחור באחת מהשניים אחרת נשמר את המצב הקיים. הבחירה מתבצעת כמובן ע"י המתאמן, בעקבות אימון והנחייה עסקיים", קבע המאמן. "כצעד ראשון", הוסיף, "אנחנו מוכרחים להיות בחוויה של אהבה עצמית וקבלה של אותו 'דיפרנט' (אחר) בכנות".
"יכול להיות שאדם הסובל מעודף משקל עשוי להיתפס לעתים על ידי קולגות כעצלן, אך עם זאת אחרים יכול לתפוס אותו דווקא כבעל חוש הומור, חברה'מן, או אחד שנהנה מהחיים. התפיסה היא תמיד סובייקטיבית ונובעת מעולמו הפנימי של המתבונן וחוויות העבר שלו. לכן, הנקודה החשובה היא כיצד אנחנו תופסים את עצמנו.
"בן אדם ששלם עם עצמו כמו שהוא ובטוח בעצמו למרות ועל אף המשקל העודף, יעביר מסר חיובי מעצים לסביבה ועל הדרך גם ייצר 'ייחודיות' ו'זכירות' – שני אלמנטים חשובים בעולם העסקים. בן אדם כזה יכול להשתמש בהומור עצמי, שזה אחד מהשיטות הנפלאות לייצר כימייה אישית, וכידוע עסקים הם למעשה תוצר של יחסים אישיים", הדגיש.
לדברי פרבר, דרך נוספת למנף ולהפוך את המשקל העודף ליתרון היא באמצעות חזון והעברת מסר חברתי.
"כשלבעל עסק יש 'אני מאמין' שהוא גדול מהמוצר או מהשירות שהוא מוכר, הוא יכול לסחוף אחריו אנשים ולייצר גם עניין תקשורתי. בסך הכל יש דוגמאות נפלאות בתחומים שונים של אנשים שמנים שמצליחים: החל מעולם האמנות, הפוליטיקה, ועד לעולם העסקים. גם בתחומים או תעשיות שבהם אין ייצוג לאנשים כאלו – אז ניתן לראות זאת כהזדמנות לתפוס נישה ייחודית ומבודלת".
"אחרי הכל שימו לב לביטוי הנפלא 'דג שמן', שמייצג אדם עשיר או בעל מעמד שאפשר להפיק ממנו תועלת רבה", סיכם.