התקציב של התוכנית העסקית
מאת: כתבת "הטורבו העסקי"
אחד השלבים החשובים בתוכנית העסקית הוא הבנת התקצוב השונה של "חלקי העסק". כמה יעלה לכם לייצר את הסחורה שאתם רוצים למכור, בכמה תתמחרו אותה על מנת להשיג רווח משתלם וכמה עובדים תצטרכו להעסיק? במאמר זה נפרט מעט על הדרכים להגדרת יעדי התקציב השונים בתוכנית העסקית.
ראשית, נתחיל בהצגת יעדים לטווח קצר (נאמר: השנה הראשונה) ולטווח ארוך (נאמר: לחמש השנים הראשונות).
הדבר הראשון שנרצה לבדוק הוא כמובן כמות הרווחים שאנו צופים להרוויח בכל אחת מנקודות הזמן הללו.
חשוב שכמות הרווחים שאנו מצפים לה, תתאים באופן הגיוני ורציונלי, למדדים אשר נמדדו קודם לכך (מצב השוק, האם יש ביקוש למוצר, יתרונותינו היחסיים מול המתחרים וכו'). אין טעם לרשום סכומים בדיוניים ו"מומצאים" ("500 מיליארד תוך חמש שנים!") – המטרה היא להציב יעדים רציונליים ככל האפשר.
זכרו: התוכנית העסקית מטרתה ללוות את העסק שלכם ולא להיות מסמך שילכוד משקיעים ויגרום להם להשקיע בכם כסף.
את הרווחים הצפויים ננסה לשער תוך כדי התחשבות בפרמטרים הבאים:
1. במידה ואתם מייצרים מוצר – כמה עולה הייצור ליחידה, כמה יחידות אתם מצפים למכור בחודש, ובשנה? משאלות אלו תוכלו לגזור את מחיר המוצר – בכמה תוכלו למכור אותו ולעשות מכך רווח?
2. כמה עולים החומרים לייצור, האם יש צורך במיכון מיוחד עבור כך, האם ניתן להוזיל את עלויות הייצור במידה ותיתקלו בתנאי שוק בעייתיים לאורך הדרך, האם יש חלפים שתוכלו להשתמש בהם ושיוזילו את עלות המוצר הסופית?
3. היכן בית העסק ממוקם, האם מדובר במקום שהינו בעל דמי שכירות, האם יש לכם צורך גם בשכירת מכולות / מחסנים לאחסון הסחורה שלכם לפני שילוחה לחנויות / סניפים / לקוחות, והאם יש לכם צורך בשטחי ייצור מיוחדים למוצר שלכם?
4. כמה כוח אדם תצטרכו להעסיק? שאלה זו הינה חשובה ומהותית. ייתכן כי כבר בשלב זה תגלו שכמות העובדים הנדרשת לכם גדולה ממה שצפיתם. אם אתם מוכרים מוצר כלשהו, ייתכן ותגלו שאינכם יכולים להיות גם המנכ"ל, גם מנהל השיווק וגם אחראי הרכש והייצור. עליכם להעריך כמה אנשים דרושים לכם לפיתוח מינימלי של הפרוייקט, וכמה יידרשו בעתיד, בנקודת זמן של שנה ויותר.
5. מה תהיה כמות השכר שאתם צופים שהעובדים שלכם יבקשו, מה רמת המומחיות שאתם צריכים שתהיה לעובד מסוים בתפקיד שייעדתם לו, כמה כסף תוכלו להשקיע בתהליך מציאת והכשרת העובדים? בעלי עסקים רבים "קופצים למים" ומתחילים את פעילותם העסקית בלי להבין שהמנגנון של העסק פועל על הוצאות רבות, שאינן ניתנות לצפייה מראש.
ככל שתבינו יותר את כמות התקצוב שתוכלו להקדיש עבור כוח האדם בעסק שלכם (וזה כולל את מערך ההפצה – האם אתם היצרנים והמפיצים, האם אתם יבואנים, האם יהיה לכם שירות משלוחים אל בית הלקוח?), כך תוכלו להתמודד טוב יותר עם שינויים בזמן אמת (עובדים שחלו / התפטרו / אינם מתאימים לעבודה ואתם צריכים להכשיר כוח אדם אחר וכו').
זכרו גם שעלות המעסיק, גדולה מעלות השכר שהעובדים שלכם מקבלים בפועל, וכי יש לקחת בחשבון עלויות כמו פנסיה, ימי חופשה והבראה וכיו"ב.
נסו, אם כן, לחשוב על כל הוצאה אפשרית של כסף שעלולה לצוץ במחזור המכירות של העסק. נסו לחשוב על בעיות שיכולות לצוץ בטווח הקצר – מספר חודשים לאחר ההקמה , וכאלה שיכולות להופיע בטווח הארוך.
לאחר שגיבשתם תמונה כללית של העלויות השונות, ננסה לסדר אותן בצורה שתתחלק להוצאות מול רווחים.
דבר זה יוכל להוביל אותנו לבניית דו"ח רווח והפסד בהמשך הדרך.