האבחון הארגוני משקף את תמונת המצב של הפעילות הקיימת בארגון (מצב נתון) ומציע אסטרטגיה עסקית לארגון על מנת להביאו למצב הטוב ביותר מבחינתו, החל מאבני היסוד-ההיררכיה והמבנה הארגוני, הגדרות תפקידים (סמכות ותחומי אחריות), הבניית תהליכי עבודה בארגון, התקשורת (הפנימית והחיצונית בארגון), צמצום משמעותי בהוצאות לעומת צמיחה משמעותית ברווחיות. מי שרוצה להבין את מושג הארגון ומהותו, עליו להכיר את אופיו ואת תכונותיו. הבנה נכונה של הארגון אינו המבנה הפורמאלי אלא הבנת כל הגורמים המשתתפים בו והשפעתם על העשייה המשותפת. קיימים שני מימדים מרכזיים בתחום האבחון הארגוני והם: הצורה-המבנה הפורמאלי של הארגון והמקום הפיזי בו מתקיימת הפעילות הארגונית. ותהליך-כיצד תתקייםהפעילות הארגונית ואיזה השפעה יש להתנהגות העובדים.
מאת: דינה קידר, ייעוץ ארגוני ואימון אישי.